Саопштење за јавност у вези са урушавањем Шишман Ибрахим-пашине медресе у Почитељу

4.11.2021

Поводом сазнања да се дио Шишман Ибрахим-пашине медресе у Почитељу урушио, те да објекту пријети потпуно уништење, истичемо да је Комисија за очување националних споменика у неколико наврата захтијевала од надлежних институција да проведу хитне мјере заштите, не само на овом, већ и на другим објектима унутар заштићене цјелине историјског градског подручја Почитеља. Имајући на уму да је наведено подручје национални споменик Босне и Херцеговине од великог значаја, те да је уписано на Тентативну листу УНЕСЦО-а, потребна је хитна реакција надлежних институција. Сходно важећим прописима, Влада Федерације БиХ са својим ресорним институцијама дужна је да обезбиједи правне, научне, техничке, административне и финансијске мјере за заштиту, конзервацију, презентацију и рехабилитацију националних споменика. Поред Владе ФБиХ неопходно је да мјере предузму Влада ХНК те Град Чапљина, којем административно припада Почитељ. Поред тога, потребно је да што прије именују управитеља, како би се зауставило даље урушавање и коначно кренуло у правцу комплетне санације.

На заштићеном простору националног споменика Влада Федерације БиХ је такође дужна да обезбиједи израду Регулационог плана који ће обухватити цјелину и појединачне објекте унутар заштићеног простора.

 

Комисија за очување националних споменика је у измјени и допуни постојеће одлуке о проглашењу Почитеља националним спомеником утврдила генералне мјере за све објекте, како слиједи:

  • потребно је да изврши анализу оштећења и ојачања конструкције;
  • није допуштена нова изградња, а могућа је рехабилитација;
  • забрана рушења, преправљања, дозиђивања и осталих грађевинских радњи, осим радова рехабилитације, конзервације и презентације објеката, које је одобрило надлежно министарства и уз стручни надзор надлежне службе заштите;
  • сачувати изворни изглед појединачних објеката приликом радова рехабилитације, адаптације и презентације;
  • у што могуће већој мјери користити изворне материјале - истоврсне материјале на објектима, и примјењивати изворне методе обраде материјала и њихове уградње;
  • извршити уклањање свих структура које нису изведене у складу са принципима заштите и поновно извођење конзерваторско-рестаураторских радова на објектима и просторима за које или постоји документација о стању прије посљедњих интервенција или их ријешити на начин да поштују све амбијенталне, типолошке и архитектонске карактеристике простора и појединачних објеката;
  • све примијењене методе и степени интервенције морају да буду читљиви.

 

Поражавајућа је чињеница да ни након 26 година од завршетка рата у БиХ нису учињени свеобухватни кораци у циљу комплетне санације Почитеља. Подијељене надлежности нису, и не би требале да буду сметња, да се заједничким напорима очува културно-историјска баштина. Комисија за очување националних споменика је у овом случају, као и у свим случајевима у којима је обавијештена о угрожавању или оштећењу културног добра које је проглашено националним спомеником, или се налази на Привременој листи националних споменика, или на Листи петиција, реаговала хитно, тражећи од надлежних институција предузимање мјера у складу са законом.

У циљу даље заштите овог изузетно важног и значајног културно-историјског споменика, Комисија за очување националних споменика ће у што скоријем року иницирати састанак свих надлежних институција како би се спријечила даља девастација Почитеља.

Подсјећамо да је Комисија за очување националних споменика институција успостављена Анексом 8. Општег оквирног споразума за мир у БиХ и Одлуком Предсједништва БиХ о Комисији за очување националних споменика. Наведеним актима тачно су дефинисани примарни задаци и овлаштења. У складу са важећим прописима, одлуке Комисије требају да имплементираjy ентитетске владе и Влада Брчко дистрикта, у зависности гдје се поједини споменици налазе.