04.01.2019

На темељу члана 5. став (2) Закона о заштити лица која пријављују корупцију у институцијама Босне и Херцеговине (“Службени гласник БиХ“, број 100/13) и члана 33. Пословника о раду Комисије за очување националних споменика, Комисија за очување националних споменика, на 61. сједници одржаној од 1. до 3. априла 2014. године, доноси

 

Правилник

о интерном пријављивању корупције и заштити лица које пријави корупцију

у Комисији за очување националних споменика

 

I – Опште одредбе

 

Члан 1.

(Предмет)

(1) Правилником о интерном пријављивању корупције и заштити лица које пријави корупцију у Комисији за очување националних споменика (у даљем тексту: Правилник) се уређује начин интерног пријављивања корупције и других неправилности у Комисији за очување националних споменика (у даљњем тексту: Комисија), поступање по запримљеним пријавама корупције и других неправилности, разматрање запримљених пријава корупције и других неправилности, обавеза обавјештавања лица које је пријавило корупцију и друге неправилности о предузетим радњама, заштита лица које пријави корупцију и друге неправилности и друга питања која су везана за интерно пријављивање корупције и других неправилности у Комисији.

(2) Одредбе овог правилника не примјењују се на именована лица (чланове Комисије), као ни на лица ангажована на основи уговора о дјелу у Комисији. Наведена лица имају право и обавезу да пријаве корупцију надлежним институцијама, у складу са Кривичним законом и другом релевантном законском регулативом.

 

II – Интерно пријављивање корупције и других неправилности

 

Члан 2.

(Право на интерно пријављивање корупције и других неправилности)

(1) Сваки државни службеник или запосленик у Комисији (у даљем тексту: запослени) који има сазнања или материјалне доказе о постојању корупције или других неправилности у Комисији, може да поднесе интерну пријаву због постојања корупције или других неправилности или околности које указују на постојање корупције или других неправилности.

(2) У смислу овог Правилника:

а) под корупцијом се сматрају радње које имају обиљежја кривичног дјела,

б) под другим неправилностима се сматрају радње које представљају кршење етичког кодекса или дисциплинске  повреде, односно радње које имају обиљежје прекршаја.

(3) Злоупотреба права пријављивања из става (1) овог члана представља повреду радне дужности.

(4) Право на интерно пријављивање неправилности из става (1) овог члана не утиче на право запосленог да поднесе захтјев за покретање дисциплинског поступка у складу са одредбама Закона о државној служби у институцијама Босне и Херцеговине, Закона о раду у институцијама Босне и Херцеговине, Правилника о дисциплинској одговорности државних службеника у институцијама Босне и Херцеговине, Правилника о дисциплинској и материјалној одговорности запосленика у институцијама Босне и Херцеговине и других подзаконских аката којима је ово право регулисано.

 

Члан 3.

(Надлежно тијело за пријем и разматрање пријава)

(1) Извршни функционер Комисије ће својом одлуком да именује Комисију за пријем, евиденцију и поступање са пријавама корупције и неправилности (у даљем тексту: Комисија за пријаву корупције), те одреди отворене комуникацијске канале (индикативни списак комуникацијских канала може да садржава запечаћене сандучиће за пошту, телефонску линију посебне намјене, одређену е-маил адресу и сл. – укључујући и могућност анонимних притужби) путем којих може да се поднесе пријава корупције или друге неправилности. 

(2) Интерно пријављивање корупције и других неправилности врши се на начин да се интерна пријава подноси Комисији за пријаву корупције.

(3) Обавјештење о именовању Комисије за пријаву корупције, са именима чланова комисије, отвореним комуникацијским каналима и образац пријаве објављују се на видном мјесту у просторијама и на wеб-страници Комисије за очување националних споменика. 

(4) Изузетно од става (2) овог члана, пријава корупције и других неправилности поднесена надређеном лицу, то надређено лице ће у виду службене забиљешке, у складу са обрасцем пријаве корупције, хитно доставити Комисији за пријаву корупције.

 

Члан 4.

(Обавезе Комисије за пријаву корупције)

Обавезе Комисије за пријаву корупције су:

а) пријем пријава о корупцији и неправилностима;

б) провођење претходних радњи утврђивања основаности пријаве корупције, односно друге неправилности;

ц) уз одобрење извршног функционера провођење финалних радњи утврђивања основаности пријаве корупције, односно друге неправилности;

д) обавјештавање подносиоца пријаве, најкасније у року од 15 дана од дана пријема пријаве, о одбацивању, рјешавању или о финалном року потребном за закључење случаја;

е) припремање извјештаја о неправилностима и извјештавање извршног функционера;

ф) сваку запримљену пријаву, односно службену забиљешку о пријави, одмах евидентирати у централну евиденцију свих интерних пријава корупције и других неправилности;

г) сваку запримљену пријаву, податке наведене у пријави, као и идентитет лица које је поднијело пријаву дужни су да третирају као службену тајну;

х) неће да проводе активности усмјерене на откривање идентитета анонимног пријавитеља;

и) Комисија за пријаву корупције ће о правима и обавезама из овог Правилника да упозна све запослене у Комисији за очување националних споменика;

ј) промовисати етику и културу откривања и рјешавања неправилности у раду.

 

Члан 5.

(Начини интерног пријављивања)

 

(1) Интерно пријављивање може бити повјерљиво или анонимно.

(2) Интерно пријављивање се врши на обрасцу пријаве у складу са чланом 3. став (3) Правилника и садржи:

а) информацију о дјелу корупције или друге неправилности која се пријављује са чињеничним описом (мјесто и датум дешавања, опис неправилности...),

б) име, презиме и назив радног мјеста запосленог на којег се пријава односи и свједока и/или друго укључено лице,

ц) информација да ли су надређена и/или одговорна лица већ упозната са постојањем неправилности,

д) да ли су већ предузете одређене радње на отклањању неправилности,

е) приједлог о доказима, односно предметима који служе као доказ, материјале који потврђују наводе захтјева (у смислу писмених доказа у прилогу, уколико их подносилац пријаве посједује).

 

Члан 6.

(Повјерљиво и анонимно пријављивање)

(1) Повјерљиво интерно пријављивање јесте пријављивање код којег је Комисији за пријаву корупције познат идентитет лица које је поднијело пријаву.

(2) Анонимно интерно пријављивање може да се врши путем доступних комуникацијских канала за пријаву неправилности објављених на видном мјесту у просторијама и на wеб-страници Комисије за очување националних споменика, без навођења идентитета подносиоца пријаве.

(3) Комисија за пријаву корупције, као и сва лица која буду поступала по наведеној пријави у Комисији за очување националних споменика, дужна су да саму пријаву, податке наведене у пријави, као и идентитет лица које је поднијело пријаву третирају као службену тајну.

(4) Забрањују се све активности усмјерене на откривање идентитета анонимног пријавитеља.

(5) Уколико се интерна пријава односи или је у вези са члановима Комисије за пријаву, корупције пријава се подноси извршном функционеру Комисије.

(6) Уколико се интерна пријава односи на корупцију, под интерним пријављивањем подразумијева се и пријава лицу или органу који обавља послове управног надзора или финансијске ревизије у Комисији за очување националних споменика.

 

Члан 7.

(Обавезе, надлежности, рокови поступања и извјештавања)

(1) По пријему интерне пријаве Комисија за пријаву корупције самостално проводи претходне радње утврђивања основаности пријаве корупције, односно друге неправилности у конкретном случају, а уз одобрење руководиоца проводи финалне радње.

(2) У циљу провођења претходне радње утврђивања основаности пријаве Комисија за пријаву корупције има, када је неопходно ради утврђивања основаности пријаве, право непосредног увида у предмете, акте и службене просторије у Комисији за очување националних споменика.

(3) Комисија за пријаву корупције је дужна да изврши претходне радње утврђивања основаности навода из пријаве и утврђивање правне квалификације пријављеног дјела, у року од 10 дана од дана добијања пријаве, те да о томе информише извршног функционера који доноси одлуку о закључењу случаја или о предузимању финалних радњи утврђивања основаности пријаве корупције и других неправилности.

(4) Извршни функционер Комисије, односно по његовом овлаштењу, Комисија за пријаву корупције ће да обавијести подносиоца пријаве, најкасније у року од 15 дана од дана пријема пријаве, о одбацивању, рјешавању или о крајњем року потребном за финалне радње утврђивања основаности пријаве корупције и других неправилности.

(5) Изузетно од става (4) овог члана, анонимни подносилац пријаве неће да буде обавјештен о предузетим претходним и финалним радњама, изузев ако постоји одговарајућа техничка могућност двосмјерне комуникације с анонимним пријавитељима.

(6) Након завршетка предходних радњи утврђивања основаности пријаве и одлуке извршног функционера о провођењу финалних радњи утврђивања основаности пријаве, у смислу става (3) овог члана, Комисија за пријаву корупције има овлаштење да узима изјаве од државних службеника, запосленика и других запослених и ангажованих лица у Комисији за очување националних споменика, везано за предмет пријаве и остале неопходне радње за финално утврђивање основаности пријаве.

(7) О радњама из става (3) и (6) овог члана сачињава се службена забиљешка.

 

Члан 8.

(Регистар пријава)

(1) Комисија за пријаву корупције је дужна сваку запримљену пријаву, односно службену забиљешку о пријави, одмах да евидентира у централну евиденцију свих интерних пријава корупције и других неправилности.

(2) Приступ централној евиденцији има извршни функционер, Комисија за пријаву корупције и овлаштена службена лица када је приступ централној евиденцији потребан ради утврђивања основаности пријава корупције и других неправилности, односно ради утврђивања да ли је дошло до злоупотребе права на пријављивање из члана 2. став (2) Правилника.

 

Члан 9.

(Поступање са интерним пријавама које се односе на кривична дјела)

У случају када је Комисија за пријаву корупције утврдила да пријава има основа, те да се на основи пријаве или радњи проведених на утврђивању њене основаности може да закључи да наведено дјело има обиљежја кривичног дјела, извршни функционер ће о томе информисати надлежно тужилаштво.

 

Члан 10.

(Поступање са интерним пријавама које се односе на дисциплинску одговорност)

У случају када је Комисија за пријаву корупције утврдила да пријава има основа, те да се на основи пријаве или радњи проведених на утврђивању њене основаности може да закључи да наведено дјело има обиљежја дисциплинске одговорности, извршни функционер, у складу са одговарајућим прописима који регулишу питање дисциплинске одговорности, покреће дисциплински поступак против запосленог.

 

Члан 11.

(Предузимање радњи у циљу отклањања штетних посљедица почињеног дјела)

(1) У случају да је приликом провођења радњи на утврђивању основаности пријаве утврђено да има основа, извршни функционер ће да предузме потребне радње ради спречавања даљег неправилног поступања и отклањања штетних посљедица почињеног дјела.

(2) Сви запослени у Комисији за очување националних споменика дужни су да, у оквиру својих надлежности и овлаштења, предузму потребне радње ради спречавања даљег неправилног поступања и отклањања штетних посљедица почињеног дјела.

 

III – Заштита пријавитеља и лица које има статус узбуњивача

 

Члан 12.

(Заштита права подносиоца пријаве)

(1) Према запосленом који има сазнања о постојању корупције, односно друге неправилности, или који пријави корупцију, односно другу неправилност у Комисији, не смију се предузимати било какве штетне радње које имају за циљ одвраћање од пријављивања корупције или друге неправилности, односно кажњавање због извршеног пријављивања корупције или друге неправилности.

(2) Извршни функционер, непосредно и посредно надређени лицу које је пријавило корупцију, односно другу неправилност, дужни су да обезбиједе заштиту личног и професионалног интегритета лица које је пријавило корупцију или другу неправилност у Комисији за очување националних споменика.

 

 

Члан 13.

(Одговорност подносиоца пријаве због злоупотребе права)

(1) Злоупотреба права пријављивања представља повреду радне дужности.

(2) У случају када се приликом провођења радњи на утврђивању основаности пријаве или каснијих радњи утврђивања одговорности за пријављена дјела утврди да је подносилац пријаве, супротно одредбама Закона о заштити лица која пријављују корупцију у институцијама Босне и Херцеговине и овог Правилника, злоупотријебио право пријављивања, о њему ће да се обавијести Агенција за превенцију корупције и координацију борбе против корупције и Управна инспекција Министарства правде Босне и Херцеговине, ради покретања прекршајног поступка у складу са одредбама члана 12. став (3) Закона о заштити лица која пријављују корупцију у институцијама Босне и Херцеговине.

(3) Уколико се утврди да злоупотреба права пријављивања садржи елементе кривичног дјела лажног пријављивања, Комисија за очување националних споменика ће о почињеном кривичном дјелу да обавијести надлежно тужилаштво.

 

Члан 14.

(Право на добијање статуса узбуњивача)

(1) Лице које интерно пријави корупцију има право да се обрати Агенцији за превенцију корупције и координацију борбе против корупције за додијелу статуса узбуњивача, уколико сматра да би због наведеног интерног пријављивања према њему могле бити предузете штетне мјере или су већ предузете.

(2) У складу са одредбама Закона о заштити лица која пријављују корупцију у институцијама Босне и Херцеговине, лице које добије статус узбуњивача неће се сматрати материјално, кривично или дисциплински одговорним за откривање пословне тајне у случају пријављивања корупције надлежном ауторитету.

 

Члан 15.

(Поступање по инструкцији Агенције)

(1) У случају када је Агенција за превенцију корупције и координацију борбе против корупције, у складу са одредбом члана 8. став (2) Закона о заштити лица која пријављују корупцију у институцијама Босне и Херцеговине, донијела инструкцију, Комисија за очување националних споменика ће да изврши корективну мјеру са циљем отклањања учињене штетне радње у року од три дана од дана запримања инструкције.

(2) Корективна мјера ће да буде укидање штетне мјере и враћање у претходно стање.

 

 

IV – Прелазне и завршне одредбе

 

Члан 16.

(Обавеза упознавања с одредбама Правилника)

(1) Задужује се помоћник за опште и правне послове да о правима и обавезама из овог Правилника упозна све запослене у Комисији, те да их објави на огласној табли и wеб-страници Комисије.

(2) Сви запослени у Комисији дужни су да потпишу изјаву о томе да су упознати са правима и обавезама из овог Правилника и Закона о заштити лица која пријављују корупцију у институцијама Босне и Херцеговине, а која ће се приложи и чува у њиховом персоналном досјеу.

 

Члан 17.

(Ступање на снагу)

Овај Правилник ступа на снагу даном доношења.

 

Број: 03.1-2.14-43/14-9                                                                                                Предсједавајућа Комисије

1. априла 2014. године                                                                                                Љиљана Шево

Сарајево