Пословник о раду Комисије за очување националних споменика
04.01.2019
На основу члана VII Анекса 8 Општег оквирног споразума за мир у Босни и Херцеговини, члана 7 Одлуке Предсједништва Босне и Херцеговине о Комисији за очување националних споменика (”Службени гласник БиХ”, бр. 1/02 и 10/02) и Одлуке Предсједништва Босне и Херцеговине о допуни Одлуке о Комисији за очување националних споменика, број 01-50-1-2062-19/16 од 25. маја 2016. године, Комисија за очување националних споменика, на 2. сједници одржаној 26. и 27. маја 2016. године, донијела је
ПОСЛОВНИК О РАДУ
КОМИСИЈЕ ЗА ОЧУВАЊЕ НАЦИОНАЛНИХ СПОМЕНИКА
I – ОСНОВНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 1.
Овим пословником уређује се начин рада Комисије за очување националних споменика (у даљем тексту: Комисија), као институције Босне и Херцеговине основане Анексом 8 Општег оквирног споразума за мир у Босни и Херцеговини (у даљем тексту: Анекс 8), сједиште Комисије, права и дужности чланова Комисије, сазивање сједница Комисије, начин одлучивања и акти Комисије, процедура доношења појединачних аката предвиђених чланом V Анекса 8, начин сарадње са надлежним институцијама и тијелима Босне и Херцеговине и ентитета, јавност рада, као и друга питања од значаја за рад Комисије. Ако неко питање из надлежности Комисије није утврђено овим пословником, то питање уредиће се посебном одлуком или закључком Комисије.
Члан 2.
(1) У вршењу својих овлашћења, Комисија поступа сагласно Анексу 8.
(2) У доношењу одлука о проглашењу добра националним спомеником, Комисија ће да се руководи јединственим критеријумима, усаглашеним и усвојеним на сједници Комисије.
Члан 3.
(1) Сједиште Комисије је у Сарајеву.
(2) Комисија има канцеларије у Бањалуци и Мостару.
Члан 4.
(1) Комисија има печат округлог облика и садржи текст: Босна и Херцеговина и Комисија за очување националних споменика. Текст је написан латиничним и ћириличним писмом, у концентричним круговима који непосредно окружују грб Босне и Херцеговине у средини печата.
(2) Величина, употреба и израда печата регулисани су Законом о печату институција Босне и Херцеговине (“Службени гласник БиХ”, број 12/98).
Члан 5.
(1) Рад Комисије је јаван.
(2) Изузетно, из оправданих разлога, може да се искључи јавност из рада Комисије, закључком Комисије.
Члан 6.
(1) Стручне, техничке и административне послове за потребе Комисије врши Секретаријат Комисије (у даљем тексту: Секретаријат).
(2) Особље Секретаријата ће углавном одражавати етнички састав Босне и Херцеговине.
Члан 7.
(1) У раду Комисије обезбјеђује се равноправна употреба босанског, хрватског и српског језика и оба писма (латиница и ћирилица). Сви материјали и дописи припремају се на језику и писму које употребљава тренутни предсједавајући, изузев аката који се објављују на службеној wеб-страници Комисије, а који се објављују на сва три службена језика.
(2) Поред наведених службених језика Босне и Херцеговине, у раду Комисије ће се користити и енглески језик.
II – НАЧИН РАДА КОМИСИЈЕ
1. Предсједавајући Комисије
Члан 8.
(1) Комисија има предсједавајућег Комисије (у даљем тексту: предсједавајући).
(2) Предсједавајући је члан Комисије који је држављанин Босне и Херцеговине (у даљем тексту: домаћи члан Комисије).
(3) Домаћи чланови Комисије смјењују се на функцији предсједавајућег сваких десет мјесеци.
(4) Именовање првог предсједавајућег и редослијед смјењивања предсједавајућег утврђују домаћи чланови Комисије међусобним договором.
Члан 9.
Предсједавајући Комисије обавља, прије свега, сљедеће послове:
а) представља Комисију;
б) координише радом Комисије;
ц) сазива сједнице и радне састанке Комисије и предсједава сједницом, односно састанком;
д) предлаже дневни ред;
е) потписује одлуке, закључке и друге акте које доноси Комисија;
ф) потписује уговоре у вези са реализацијом пројеката из области заштите националних споменика;
г) обавља и друге послове из надлежности Комисије.
Члан 10.
(1) У случају спријечености предсједавајућег, дужност предсједавајућег обавља домаћи члан Комисије који би требао да сљедећи преузме ту дужност.
(2) Изузетно, у случају спријечености осталих чланова Комисије, предсједавајући може да овласти извршног функционера да обавља поједине послове из члана 9. овог пословника
2. Чланови Комисије
Члан 11.
Чланови Комисије обављају, прије свега, сљедеће послове:
а) учествују у припреми одређених материјала;
б) предлажу разматрање и начине рјешавања питања из надлежности Комисије;
ц) учествују у доношењу приједлога одлука, закључака и других аката Комисије;
д) обавља и друге послове из надлежности Комисије.
Члан 12.
(1) Чланови Комисије су дужни да присуствују сједницама Комисије, а у случају спријечености да благовремено обавијесте предсједавајућег или извршног функционера Комисије (у даљем тексту: извршни функционер).
(2) Изузетно, у случајевима оправдане спријечености да присуствује сједници, члан Комисије може да прије сједнице достави свој писмени приједлог одлуке или закључка, са потписом и датумом упућивања приједлога.
Члан 13.
Чланови Комисије су дужни да поступају у складу са одлукама и закључцима Комисије, те да стручно, квалитетно и благовремено извршавају послове и задатке утврђене актима Комисије.
Члан 14.
У случају непоштивања одредаба из чл. 11, 12. и 13. овог пословника или у случају спријечености да учествује у раду Комисије дуже од шест мјесеци, Комисија ће од Предсједништва Босне и Херцеговине (у даљем тексту: Предсједништво БиХ) тражити да размотри потребу разрјешења тог члана и именовање другог члана Комисије.
3. Извршни функционер
Члан 15.
(1) Комисија именује извршног функционера на период од пет година, уз могућност реизбора, с тим да укупни период именовања не може да буде дужи од десет година. Именовање се врши након завршене процедуре јавног огласа коју проводи Агенција за државну службу Босне и Херцеговине.
(2) Послови и задаци извршног функционера утврђују се Правилником о унутрашњој организацији Комисије.
(3) Извршни функционер за свој рад одговара Комисији.
4. Сједнице Комисије
Члан 16.
(1) Комисија доноси одлуке, закључке и друге акте из члана 29. овог пословника на сједници и ван сједнице, на радним састанцима, усаглашавањем одлука и закључака путем е-маила и на други начин који међусобно договарају домаћи чланови Комисије.
(2) Одлуке о националним споменицима (одлуке о проглашењу и њихове измјене, допуне или укидање, негативне одлуке, одлуке о привременим границама националног споменика, уврштавање и скидање добара са Листе угрожених споменика и сл.) доносе се искључиво на сједницама Комисије.
(3) Сједницу сазива предсједавајући, сам или на приједлог чланова Комисије, Савјета министара Босне и Херцеговине (у даљем тексту: Савјет министара БиХ) или Предсједништва БиХ.
(4) Сједница се сазива писменим путем, а изузетно, у хитним случајевима, и путем телефона / факса.
Члан 17.
(1) Захтјев за усаглашавање аката Комисије путем е-маила доставља извршни функционер или, по његовом овлашћењу, помоћници извршног функционера или други овлашћени сарадник.
(2) Чланови Комисије дужни су да доставе одговор на захтјев за усаглашавање у року од пет дана од дана достављања, а истеком тог периода ће се сматрати да су сагласни са приједлогом.
(3) Изузетно од претходног става, у случају када члану Комисије из оправданих разлога није доступан интернет, рок из претходног става може да се продужи на приједлог извршног функционера, или се од члана Комисије може захтијевати одговор телефонским путем. О усменом одговору сачињава се службена забиљешка.
Члан 18.
(1) Приједлог дневног реда са комплетним материјалима за сједницу доставља се члановима Комисије на усаглашавање најмање седам дана прије обавјештења о одржавању сједнице.
(2) Изузетно, у случајевима наведеним у члану 19. став (2) овог пословника дневни ред може да се мијења и након достављања обавјештења о одржавању сједнице.
Члан 19.
(1) Секретаријат доставља члановима Комисије обавјештење о одржавању сједнице са усаглашеним дневним редом путем е-маила, најкасније седам дана прије одржавања сједнице.
(2) Изузетно од претходног става, у случајевима када споменицима пријети велико оштећење, када се трајно онемогућава рехабилитовање споменика, на захтјев Савјета министара БиХ или Предсједништва БиХ, те на темељу усаглашеног става домаћих чланова Комисије, сједница може да се сазове и у року краћем од седам дана.
Члан 20.
(1) Сједнице Комисије одржавају се, по правилу, у сједишту Комисије.
(2) Сједницом предсједава предсједавајући.
Члан 21.
(1) Сједници Комисије присуствују чланови Комисије, извршни функционер и записничар, а по потреби и остали запослени у Комисији, о чему одлучују домаћи чланови Комисије.
(2) Сједници могу да присуствују и друга заинтересована лица изван Комисије, уз сагласност предсједавајућег, о чему се чланови Комисије обавјештавају у позиву за сједницу.
Члан 22.
Сједница Комисије може да се одржи ако су присутна три домаћа члана Комисије.
Члан 23.
(1) Сједница започиње потврђивањем дневног реда.
(2) Прва тачка дневног реда је усвајање записника са претходне сједнице и извјештавање о реализовању закључака са те сједнице.
(3) О свакој тачки дневног реда води се расправа, након чега се усвајају одлуке и закључци Комисије.
5. Одлучивање и записник
Члан 24.
(1) Одлучивање на сједници врши се јавним гласањем чланова Комисије.
(2) Гласање се врши изјашњавањем “за” и “против” приједлога који саопштава предсједавајући.
(3) Члан Комисије може да се суздржи од гласања, осим у случају када се доноси одлука о проглашењу добра националним спомеником.
(4) Одлуке и закључци Комисије сматрају се усвојеним када за њих консензусом гласају три домаћа члана Комисије.
(5) Резултате гласања констатује предсједавајући.
(6) Резултати гласања уносе се у записник.
Члан 25.
Уколико чланови Комисије не постигну сагласност о проглашењу националног споменика и другим питањима од значаја за заштиту споменика, или утврде да су неопходне додатне информације, та тачка дневног реда ће бити детаљније размотрена на једној од наредних сједница Комисије, а на темељу резултата додатног истраживања, односно нових података или документације.
Члан 26.
(1) У записник са сједнице уносе се сљедећи подаци: редни број сједнице, име предсједавајућег, имена присутних и одсутних чланова Комисије, имена лица која по позиву присуствују сједници, дан и сат почетка и завршетка сједнице, дневни ред, те закључци Комисије о појединим тачкама дневног реда.
(2) Уколико то сматра значајним за записник, члан Комисије може да приложи ауторизовани резиме своје дискусије као саставни дио записника.
Члан 27.
(1) За сваки закључак којим се утврђују задаци треба записнички да утврди носиоце и рок извршења задатака.
(2) Сваки члан Комисије има право да тражи да се у записник унесе његово издвојено мишљење.
Члан 28.
(1) Усвојени записник потписује предсједавајући и овјерава се печатом Комисије.
(2) О чувању овјереног записника брине се Секретаријат.
6. Акти Комисије
Члан 29.
У остваривању својих овлашћења, Комисија доноси одлуке, закључке, рјешења и друге акте у складу с Анексом 8, Одлуком Предсједништва БиХ о Комисији за очување националних споменика БиХ и другим прописима који се примјењују на институције Босне и Херцеговине.
Члан 30.
(1) Одлуке о проглашењу добара националним споменицима, одлуке о привременим границама националних споменика, одлуке којима се утврђује да добро не испуњава критеријуме за проглашење националним спомеником, одлуке којима се одлуке о проглашењу мијењају, допуњавају, исправљају или стављају ван снаге, као и одлуке о продужењу режима заштите објављују се у “Службеном гласнику БиХ” (диспозитив одлуке) и на службеној wеб-страници Комисије (комплетна одлука са образложењем).
(2) Остали акти Комисије објављују се уколико Комисија тако одлучи.
III – ПРОЦЕДУРЕ ПРЕД КОМИСИЈОМ
Члан 31.
(1) Приједлог / петиција за проглашење добра националним спомеником (у даљем тексту: петиција) подноси се Комисији у складу са чланом V Анекса 8.
(2) Комисија води Листу поднесених петиција која се објављује на службеној wеб-страници Комисије.
(3) Уколико Комисија прими неодговарајуће или непотпуне петиције које садрже било које формалне недостатке, од подносиоца петиције ће затражити да уклони те недостатке у року од 30 дана. Уколико подносилац захтјева не достави тражене податке у утврђеном року, петиција ће бити закључком одбачена.
(4) Комисија ће донијети закључак о одбацивању петиције и у сљедећим случајевима:
а) за добра за која се недвојбено може да утврди да су настала након 1991. године, а за која у петицији нису наведени и документацијом потврђени подаци који свједоче о изузетној вриједности тог добра (умјетничкој, естетској, симболичкој и сл.);
б) ако се из петиције не може да утврди ко је подносилац.
(5) Ако је за неко добро раније поднесена петиција или добро већ има статус националног споменика (проглашено одлуком Комисије или је уврштено на Привремену листу националних споменика БиХ), Комисија ће захтјев одбацити и подносиоца обавијестити да се његов захтјев не сматра петицијом.
(6) Комисија ће без посебног захтјева донијети појединачне одлуке за сва добра која се налазе на Привременој листи националних споменика БиХ и за њих провести поступак предвиђен чланом V Анекса 8.
(7) Комисија ће утврдити јединствене форме петиције према врсти добра, и објавити их на службеној wеб-страници Комисије. Садржај петиције и Листе петиција утврдиће се интерним актом из члана 38. овог пословника.
Члан 32.
(1) Ако подносилац петиције поднесе писмени захтјев за повлачење петиције, Комисија ће донијети закључак о обустављању поступка проглашења добра националним спомеником.
(2) Изузетно од претходног става, Комисија може да одлучи о одбијању захтјева за повлачење петиције ако процијени да се ради о добру изузетне историјске, умјетничке, симболичке или друге вриједности.
Члан 33.
Основе за доношење одлуке о проглашењу националног споменика дефинишу се Критеријумима за проглашење добара националним споменицима, које доноси Комисија.
Члан 34.
(1) Прије доношења коначне одлуке о проглашењу добра националним спомеником, Комисија ће пружити могућност власнику предложеног националног споменика, подносиоцу петиције, институцијама надлежним за очување насљеђа, стручним и научним институцијама, стручњацима и научницима, као и другим заинтересованим лицима да изнесу своје ставове. У ту сврху Комисија може да организује презентацију приједлога одлуке у општини на чијем подручју се налази предложено добро. Став заинтересованих лица није обавезујући за Комисију.
(2) Ако је власник предложеног националног споменика непознат или је непозната адреса власника, Комисија ће објавити обавјештење о покретању поступка проглашења у “Службеном гласнику БиХ“ или путем објављивања на огласној табли надлежне општине.
Члан 35.
(1) До доношења коначне одлуке Комисије, а најдуже у року од годину дана од подношења петиције, све стране ће се суздржати од предузимања било каквих активности које би могле да оштете предложено добро.
(2) Најкасније седам дана након подношења петиције, Секретаријат ће обавијестити надлежне органе и институције општине, ентитета и Дистрикта Брчко на чијем се подручју добро налази о обавези из става (1) овог члана, а у складу са чланом V став 2 Анекса 8 и законима оба ентитета и Дистрикта Брчко.
Члан 36.
(1) Комисија ће, у сваком појединачном случају, у складу са усвојеним критеријумима, донијети писмену одлуку која ће садржавати све налазе чињеница које буде сматрала одговарајућим, границе непокретног националног споменика, услове за његову заштиту, као и детаљно објашњење основа своје одлуке.
(2) Комисија је дужна ријешити петицију најкасније у року од једне године од дана њеног подношења, а у хитним случајевима дефинисаним у члану 19. став (2) овог пословника у најкраћем могућем року.
(3) Изузетно од претходног става, Комисија може да донесе одлуку о продужењу режима заштите за добро за које је истекао период од годину дана од дана подношења петиције, ако из оправданих разлога не располаже подацима или документацијом релевантном за доношење одлуке, а укидање режима заштите би могло да доведе до уништења предложеног добра.
Члан 37.
(1) Комисија води Листу угрожених националних споменика Босне и Херцеговине и утврђује хитне мјере заштите споменика.
(2) Критерији за утврђивање угрожених споменика су:
а) споменик није био потпуно срушен у току рата, тако да је интегритет добра могуће очувати захватима који су признати у науци;
б) споменик представља риједак или јединствен примјерак одређеног типа или стила;
ц) споменик има изразито велику вриједност;
д) споменик има велики значај за обнову грађанског повјерења и за имплементацију мировног споразума у Босни и Херцеговини;
е) опасност узрокована људским дјеловањем или дјеловањем природе представља пријетњу да споменик изгуби своја најзначајнија својства или да у потпуности нестане.
(3) Критерији за скидање споменика са Листе угрожених националних споменика су:
а) престанак околности због којих је споменик био угрожен;
б) обезбјеђена су средства за интервенције на споменику;
ц) добро је неповратно изгубило својства која су га квалификовала да буде проглашен националним спомеником.
Члан 38.
Комисија ће донијети интерна правила којима ће се детаљније регулисати садржај петиције и Листе петиција, процедуре за поступање са петицијама, поступак уврштавања споменика на Листу угрожених националних споменика, мониторинга угрожених споменика и скидања са Листе, праћење провођења одлука о проглашењу националних споменика, те друга питања везана за проглашење и заштиту националних споменика.
Члан 39.
Одлуке Комисије су коначне и проведиве у складу са важећим законима Босне и Херцеговине и ентитета.
Члан 40.
(1) Комисија може да одлучи о измјени или допуни раније донесене одлуке о проглашењу добра националним спомеником у сљедећим случајевима:
а) ако накнадно сазна или добије чињенице, податке или документацију којима није располагала у моменту доношења одлуке (подаци су постојали, али нису били доступни Комисији). Под чињеницом или податком у смислу ове тачке не сматра се планирање или извођење нових грађевинских или сличних захвата;
б) ако је стање споменика измијењено усљед досљедно проведених мјера заштите утврђеним одлуком о проглашењу националног споменика;
ц) ако је стање споменика измијењено усљед незаконито или нестручно проведених радова или у другим случајевима који су у супротности са мјерама заштите утврђеним одлуком о проглашењу националног споменика;
д) ако је потребно додатно прецизирати мјере заштите или друге одредбе одлуке или извршити усклађивање одлука са међународним актима или стандардима;
е) у другим случајевима, на темељу закључка Комисије о оправданој потреби измјене или допуне одлуке.
(2) Поступак доношења измјена и допуна одлука у случајевима из претходног става врши се на начин и у поступку прописаном за доношење одлуке о проглашењу добра националним спомеником (обавезно прибављање ставова заинтересованих лица из члана 34. став 1. овог пословника). Поступак може да покрене Комисија по службеној дужности или заинтересовано лице, подношењем образложеног писменог захтјева.
(3) Изузетно од претходног става, уколико постоји оправдана хитна потреба за измјену или допуну одлуке, или се ради о мањим измјенама одлуке, Комисија може да одлучи да се измјена или допуна одлуке донесе по хитном поступку (без прибављања ставова заинтересованих лица из члана 34. став 1. овог пословника).
Члан 41.
(1) Комисија може да одлучити да укине статус националног споменика ако утврди да је споменик накнадним незаконитим или нестручним интервенцијама или усљед природних или техничких катастрофа изгубио својства која су га квалификовала да буде проглашен националним спомеником.
(2) Поступак укидања статуса националног споменика у смислу претходног става може да писменим путем, уз детаљно образложење, покрене заинтересовано лице или Комисија по службеној дужности. Поступак се врши на начин и у поступку прописаном за доношење одлуке о проглашењу добра националним спомеником (обавезно прибављање ставова заинтересованих лица из члана 34. став 1. овог пословника).
Члан 42.
Секретаријат доставља одлуку о утврђивању националног споменика која је објављена у “Службеном гласнику БиХ“ надлежној земљишнокњижној канцеларији, ради уписа забиљежбе о проглашењу у земљишне књиге.
IV – САРАДЊА СА НАДЛЕЖНИМ ИНСТИТУЦИЈАМА И ОРГАНИМА
Члан 43.
У остваривању својих овлашћења, Комисија сарађује са надлежним институцијама и органима Босне и Херцеговине, ентитета, Дистрикта Брчко, града, кантона и општина, по свим питањима од значаја за рад Комисије.
Члан 44.
У поступку доношења одлуке, Комисија може да затражи стручно мишљење одговарајућих домаћих и међународних институција или експерата.
Члан 45.
Сарадња Комисије са међународним и домаћим субјектима на имплементацији пројеката заштите националних споменика биће регулисана посебним актом.
V – ЈАВНОСТ РАДА КОМИСИЈЕ
Члан 46.
(1) Комисија извјештава јавност о свом раду, донесеним одлукама, закључцима и заузетим ставовима путем конференције за штампу, објављивањем одлука у “Службеном гласнику БиХ”, издавањем стручно-научног часописа (на језику и писму које употребљава аутор чланка и на енглеском језику), те објављивањем аката и информација о раду Комисије на службеној wеб-страници.
(2) Комисија подноси годишњи извјештај о раду Предсједништву БиХ.
Члан 47.
Комисија може да одреди који материјали и информације не могу бити доступни јавности, када је то у интересу и у току провођења поступка утврђивања националног споменика или његове заштите, а у складу са важећим законима БиХ.
VI – ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 48.
Ступањем на снагу овог пословника престаје да важи Пословник о раду Комисије за очување националних споменика (“Службени гласник БиХ“, бр. 33/03, 31/06, 99/06, 53/11 и 89/15).
Члан 49.
Овај пословник ступа на снагу даном доношења и објављује се у “Службеном гласнику БиХ“.
Број: 03.1-2.14-21/16-8 Предсједавајући Комисије
Сарајево, 26.05.2016. Проф. др Амир Пашић